salam semua..

munajatku..padaMU Tuhan..
Ampuni dosa ku masa silam..
sempurnakanlah kehidupanku..
murahkan rezeki dengan nikmat MU ..
jadikanku hamba bertakwa..
Tiang Iman untuk AGAMA..

Ahad, 23 Mei 2010

SOALAN JIBRIL KEPADA KERBAU,KELAWAR DAN CACING

Pada suatu hari ALLAH S.W.T memerintahkan malikat Jibril menemui seekor kerbau dan meminta bertanyakan satu soalan kepada haiwan tersebut. Jibril segera mematuhi perintah tersebut.
 
 Pada waktu siang yang panas itu, sikerbau sedang berendam di sungai. Malaikat Jibril mendekati lalu bertanya: "Hai Kerbau, apakah kamu selesa dijadikan oleh ALLAH SWT sebagai seekor kerbau,"..

  Kerbau menjawab:"Masya ALLAH! Alhamdullillah, aku bersyukur kepada ALLAH yang menjadikan aku sebagi seekor kerbau. Ini sangat berbeza jika aku dijadikan sebagai seekor kelawar yang mandi dengan air kencingnya sendiri.."

  Mendengar jawapan itu, Jibril segera pergi menemui seekor kelawar yang pada ketika itu sedang tidur bergantungan di dalam sebuah gua. Kemudian Jibril bertanya:"Hai Kelawar, apakah kamu selesa dijadikan oleh ALLAH sebagai seekor kelawar?"

  "Masya ALLAH, Alhamdullillah. Aku bersyukur kepada ALLAH SWT yang menjadikan aku sebagaai seekor kelawar daripada menjadikanku seekor cacing. Tubuhnya kecil, tinggal di dalam tanah dan berjalan menggunakan perutnya.."jawab si kelawar.

  Mendengar jawapan itu, malaikat Jibril segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah. Lalu Jibril bertanya kepada si Cacing."Wahai cacing yang kecil, apakah kamu selesa dijadikan ALLAH SWT sebagai seekor cacing."

  Si cacing menjawab.."Masya ALLAH, Alhamdullillah! Aku bersyukur kepada ALLAH yang telah menjadikan aku sebagi seekor cacing daripada menjadikan ku sebagai seorang manusia..Apabila mereka tidak memiliki IMAN yang sempurna dan tidak BERAMAL, ketika mereka mati mereka akan diseksa selamanya..."

  Cerita yang ku ingat sampai sekarang yang diceritakan oleh IMAM kampung ku, Guru Agama ku yang pertama..ALLAHYARHAM 'POK SU ALI'..Imam Kg Keliyu..ALFATIHAH..
        
     Semoga segala ilmu yang kau curahkan untuk anak-anak di kampung menjadi amalan yang dikira dissi ALLAH yang maha berkuasa..wajahmu masih terbayang di mataku..aminn..
                                                                                               

Tiada ulasan: